Coaching als communicatiestijl
Coaching is meer dan alleen een begeleidingsstijl voor persoonlijke en professionele ontwikkeling; het is ook een krachtige communicatiestijl die kan worden toegepast in elke interactie die je hebt. In de kern draait coaching om het faciliteren van ontdekken, bewust worden, actie en groei. Dit doet de coach door het stellen van vragen in plaats van het geven van suggestie of aandragen van antwoorden. Deze benadering leidt tot diepere, meer betekenisvolle gesprekken en een sterkere relatieopbouw, zowel in professionele als persoonlijke sferen.
Luisteren om te begrijpen, niet om te reageren
Wanneer we coaching zien als communicatiestijl, dan staat o.a. actief luisteren centraal. Stel je voor dat je een gesprek voert met een collega die zich overweldigt voelt door een te grote caseload. In plaats van direct oplossingen aan te dragen, is een coachende benadering om echt te luisteren, nieuwsgierig en onderzoekend te zijn wat je collega voelt, ervaart en wil.
Luister met aandacht, zonder afleiding van beeldschermen, aantekeningen maken of telefoon. Daarnaast kun je naar veel meer luisteren dan ‘enkel’ de inhoud. Wat gebeurt er non-verbaal? Welke taal gebruikt iemand? En wat valt je op aan toon en volume?
Zo kan iemand bijvoorbeeld zeggen dat “het goed gaat”, maar als dit met een zachte, wat haperende stem wordt uitgesproken, kan het zijn dat er meer speelt. In plaats van invullen wat dit betekent, is een coachende benadering dat je nieuwsgierig bent. Je hebt er misschien jouw gedachtes bij, je WEET het echter niet. Hoe je dat dan kunt doen? Bijvoorbeeld met het teruggeven van jouw observatie, gevolgd door een vraag.
Het stellen van effectieve vragen
Effectieve vragen zijn essentieel in coaching. Deze vragen zijn meestal open, niet-sturend, vanuit partnering en gesteld om de ander aan het denken of voelen te zetten. Een praktisch voorbeeld is een teamleider die zijn teamlid vraagt: “Welke resultaten zou je willen zien aan het einde van dit project?” in plaats van te zeggen: “Ik denk dat je dit resultaat moet nastreven.” Door vragen te stellen én actief te luisteren naar de antwoorden, geef je de ander de ruimte om tot eigen antwoorden, oplossingen, inzichten én de drive om er iets mee te gaan doen te komen.
Empathie als basis
Naast luisteren en effectieve vragen stellen is empathie de fundering binnen coaching. Het gaat erom dat je je inleeft in de belevingswereld van de ander, waarbij jij een open mindset hebt. Een voorbeeld hiervan is een manager die merkt dat een werknemer moeite heeft met bepaalde taken. In plaats van kritiek te geven, kan de manager beginnen met empathische opmerkingen zoals: “Ik heb de indruk dat je het moeilijk hebt met deze taak, klopt dat? Vertel eens wat er aan de hand is?” Dit toont betrokkenheid en bereidheid om te ondersteunen, wat het vertrouwen en de openheid in de relatie versterkt.
Feedback geven op een coachende manier
Feedback geven is nog een aspect dat in coaching een rol speelt. Coachende feedback, vaak door ons eerder feedfoward genoemd is gericht op ontwikkeling en groei. Het gaat erom de ander te helpen begrijpen waar verbeteringen mogelijk zijn en hoe deze bereikt kunnen worden. Bijvoorbeeld, in plaats van te zeggen: “Je presentatie was niet overtuigend genoeg,” zou je kunnen vragen: “Wat denk je dat je nog kunt verbeteren aan je presentatietechniek?”
Een communicatiestijl die een omgeving van groei creëert
Door coaching toe te passen als communicatiestijl, creëer je een omgeving waarin mensen zich gezien, gehoord en begrepen voelen, wat leidt tot betere relaties, effectievere samenwerking en resultaten. Het is een stijl die empathie, respect en openheid bevordert, essentiële ingrediënten voor een gezonde werkplek en persoonlijke relaties. Door deze stijl te hanteren, kun je als individu een positieve invloed uitoefenen op je omgeving, wat leidt tot een meer ondersteunende en samenwerkende sfeer.
Een meer coachende communicatiestijl leren als leidinggevende?
Vraag nu een gratis orientatiegesprek aan! Of neem een kijkje bij de 3-daagse Coaching Essentials of jaaropleiding Co-Creatie. Intention is door de ICF Level 2 geaccrediteerd, aangesloten bij ICF, NOBCO, NRTO en ACTO en heeft bijna 20 jaar ervaring in het opleiden van mensen in transformationele coaching en leiderschap. Met een opleiding of training van Intention draag je bij aan groei, verbinding en meer authenticiteit in jouw directe omgeving, binnen organisaties en in de wereld.