Open vragen voor meer impact in jouw gesprekken

Open vragen voor meer impact in jouw gesprekken

 

Vragen stellen, we doen het de hele dag door. En als coach of leidinggevende misschien nog wel vaker. Sta je weleens stil bij de impact van jouw vragen? De manier waarop je een vraag formuleert, bepaalt namelijk hoeveel ruimte de ander krijgt om zijn of haar gedachten te delen.

In dit artikel lees je meer over de verschillen tussen open en gesloten vragen en hoe je deze bewust kunt inzetten voor effectievere communicatie.

 

Open vs. gesloten vragen: Wat is het verschil?

Gesloten vragen leiden vaak tot een kort en specifiek antwoord, meestal “ja” of “nee.” Ze bevatten vaak al een aanname en laten weinig ruimte voor nuance. Een klassiek voorbeeld is de vraag die we allemaal wel eens stellen:

  • “Heb je een leuke dag gehad vandaag?”

Het risico met deze vraag is dat je dan een simpel “ja” of “nee” als antwoord krijgt en dat het dan lijkt dat het gesprek voorbij is. Als je een ander antwoord wil dan “ja” of “nee” dan kun je de vraag beter open stellen, zoals bijvoorbeeld:

  •  “Hoe was je dag vandaag?”
  • “Hoe was je wedstrijd vandaag?”

Deze vragen nodigen uit tot een uitgebreider antwoord en de kans op een gesprek is groter.

Dit principe geldt net zo goed in een professionele omgeving. Stel je een ontwikkelgesprek voor.
In plaats van:

  • “Heb je je plek gevonden in ons team?”

Kun je beter vragen:

  • “Hoe heb je jouw plek gevonden in ons team?”
  • “Hoe ervaar je jouw rol binnen het team?”

Door open vragen te stellen, nodig je de ander uit om vrijuit te spreken, zonder dat jouw aannames het gesprek sturen.

 

Wanneer kies je voor een gesloten vraag?

Hoewel open vragen vaak de voorkeur hebben, kunnen gesloten vragen nuttig zijn om snel duidelijkheid te krijgen of een waarneming te checken.

Bijvoorbeeld:

  • “Bedoel je dat je je niet altijd gehoord voelt?”

Dit is een gesloten vraag, en helpt je om af te stemmen of je iemands gevoel goed interpreteert. Je kunt hier vervolgens op doorvragen met:

  • “Of bedoel je hier iets anders mee?”

Een gesloten vraag is dus niet per se onwenselijk, zolang je ze bewust en doelgericht inzet.

 

Wat maakt open vragen essentieel in coaching en leiderschap?

Het grote voordeel van open vragen is dat je de ander uitnodigt om diens  gedachten en gevoelens onder woorden te brengen. Dit biedt bredere inzichten andere perspectieven en ondersteund bij het vinden van oplossingen.

Vergelijk deze twee vragen eens:

“Dat vind je vast heel moeilijk en vervelend?”
“Hoe is het voor je als je dat doet?”

De eerste vraag stuurt al een bepaald antwoord. De tweede laat de ander vrij om eigen gedachten te verkennen en te delen. Dit is essentieel in coaching, omdat zelf geformuleerde inzichten krachtiger en effectiever zijn dan opgelegde conclusies. Ook voor jou als leidinggevende is lever het meer inzichten over iemand of over werkzaamheden wanneer er open vragen gesteld worden.

 

Hoe herken je een open vraag?

Open vragen beginnen met vraagwoorden zoals:

  • Hoe
  • Wat
  • Welke
  • Wie
  • Waar
  • Wanneer

Hoewel “waarom” ook een open vraag is, kan deze soms als confronterend of verwijtend overkomen (“Waarom deed je dat?”). Vervang hem liever door:

  • “Wat maakte dat je dat deed?”
  • “Wat heeft jouw keuze beïnvloed?”

Zo nodig je de ander uit om dieper na te denken en open te antwoorden.

 

Bewust vragen stellen voor betere gesprekken

Of je nu open of gesloten vragen stelt, het belangrijkste is dat je je bewust bent van je intentie. Wat wil je met je vraag bereiken? Wil je snel een concreet antwoord, of juist een gesprek met een verkennende dialoog en meer impact?

Door hier bewust mee om te gaan, verbeter je niet alleen meer impact gesprekken die je voert,  ook de verbinding en samenwerking met anderen.

Wil je meer leren over de kunst van vragen stellen en hoe je deze inzet in coaching of als leidinggevende? Vraag nu een gratis oriëntatiegesprek aan! Of neem een kijkje bij de jaaropleiding Co-Creatie. Intention is door de ICF Level 2 geaccrediteerd, aangesloten bij NOBCO en ACTO en heeft bijna 20 jaar ervaring in het opleiden van mensen in transformationele coaching en leiderschap. Met een opleiding of training van Intention draag je bij aan groei, verbinding en meer authenticiteit in jouw directe omgeving, binnen organisaties en in de wereld.

Meer artikelen in je inbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Mogelijk ook interessant voor jou